Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Blogi

Adventtikalenteri, luukku 3

Sunnuntai 14.12.2014 klo 17:55 - Kirsi, Emo-Anne


Jouluna on aikaa pysähtyä, rentoutua, viettää aikaa perheen tai ystävien seurassa, löhöillä sohvalla, olla vaan. Kannustankin teitä kaikkia paljon liikkuvia ottamaan muutaman päivän vapaan liikkumisesta. Itsekin aion tämän toteuttaa. Huomaan kuitenkin aina jo parin sohvapäivän jälkeen, että keho kangistuu ja selkää ja jalkoja alkaa kolottaa. Niinpä ajattelin koota muutaman vetreyttävän liikkeen, joita on hyvä tehdä löhöilyn ja syömisen lomassa. Olen valinnut joukkoon myös ruuansulatusta edistäviä harjoitteita helpottamaan jouluherkkujen sulattelua. ☺


Selkärangan kierto

Mun selkäranka suorastaan vaatii tanssia pysyäkseen hyvässä kunnossa. Rintaranka jäykistyy heti, kun tanssista on pidempi tauko. Tämä ihana kierto elvyttää mukavasti selkärankaa. Kierrot edistävät myös ruuansulatusta, eli oikein sopiva liike jouluherkuttelujen lomassa. 

Istu risti-istunnassa. Hengitä syvään sisään ja ajattele, että kasvat päälaesta pituutta juurruttaen samalla istuinkyhmyt lattiaan. Uloshengityksellä kierrä vartaloa lempeästi taakse. Pysy asennossa muutama hengitys ja tee sama toiselle puolelle. 

kirsi3.jpg
Selkärangan pyöritys

Jatka sitten selkärangan pyöritykseen. Vie ylävartaloa laajassa kaaressa eteen, sivulle, taakse ja toiselle sivulle. Tee muutama ympyrä ja sama toiseen suuntaan.

kirsi11.jpg

Pyöristys ja notkistus 

Asetu konttausasentoon, josta lähdet notkistamaan selkää (lehmän selkä) ja pyöristämään selkää (kissan selkä).

kirsi4.jpg

Lonkankoukistajan venytys

Sohvalla istuessa lonkat ovat koko ajan koukussa, eli lihakset ovat lyhentyneet ja rupeavat helposti kiristämään. Seuraavalla liikkeellä saat avattua lonkkia.

Asetu etunojaan, josta pujotat toisen jalan pitkälle vartalon taakse. Ajattele takana oleva jalka oikein pitkäksi, työnnä kantapäätä taaksepäin ja suorista polvea. Yritä pitää ylävartalo ryhdikkäänä niin, että se ei lysähdä tukijalan päälle.

kirsi7.jpg

Lonkankoukistajan venytys + kierto

Voit lisätä edelliseen asentoon myös vartalon kierron, jolloin saat ihanan, koko vartaloa avaavan harjoitteen.

kirsi6.jpg

Polven veto kohti rintaa

Tätä asentoa sanotaan ”tuulenpoistajaksi”, eli jos vatsa tuntuu tukkoiselta ja sinne on kertynyt jouluherkuista ilmaa, voi tämä asento tuoda helpotusta tukalaan oloon.

Asetu selinmakuulle ja vedä oikean jalan polvi kohti rintaa. Vasen jalka on lattialla pitkänä. Painalla oikeaa polvea kohti vartaloa. Rentouta samalla niskaa ja hartioita. Pysy asennossa muutaman hengityksen ajan, ja vaihda sitten jalat toisinpäin.

kirsi8.jpg

Takareisivenytys

Lonkankoukistajien lisäksi myös takareiden jumiutuvat istuessa, koska polvet ovat silloin koukussa ja takareiden lyhentyneessä tilassa. Venytä siis myös takareidet.

Jatka edellisestä asennosta takareisivenytykseen siten, että ojennat toista jalkaa kohti kattoa ja vedät sitä kevyesti kohti itseäsi. Pysy asennossa muutama hengitys ja vaihda sitten toinen jalka venytettäväksi.

kirsi13.jpg

Jalkojen kierto

Tämä liike hieroo ihanasti sekä selkää että sisäelimiä, joten liike samalla sekä rentouttaa että aktivoi ruuansulatusta.

Edellisestä asennosta vedä molemmat polvet ja lonkat koukkuun 90 asteen kulmaan. Kädet tukevat lattialla asentoa. Vie jalkoja rauhassa ja hallitusti puolelta toiselle.

kirsi2.jpg

Kun olet tehnyt nämä liikkeet, voit vielä hetken aikaa makoilla selällään ja rentoutua!

Rentouttavaa joulua!

Terkuin, Kirsi

http://kirsinkuntopiiri.fitfashion.fi/


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini